Waarom social media voor mijn koor?
Social media zijn nog lang niet op zijn retour. Sterker nog: het aantal individuen op social media groeit nog altijd en daarom zijn ook de meeste culturele organisaties op social media terug te vinden. Ook amateurkoren vindt je hier in toenemende mate, logisch want met alleen al meer dan 9,5 miljoen mensen actief op Facebook in Nederland zit dat nieuwe koorlid of je publiek voor het komende concert bijna zeker ook op dat internet. Maar een post vanuit je Facebookpagina is al snel een schot hagel op het wereldwijde web. Toch?
De meeste koren hebben tegenwoordig naast een eigen website ook een pagina op Facebook. En soms zelfs een Twitteraccount of Youtube-kanaal. Maar dan ben je er niet. Want je publiek is daar ergens, maar hoe bereik je ze? Wat publiceer je en hoe zorg je dat jouw informatie gedeeld wordt? Op Facebook zijn talloze pagina’s gericht op het zingen in een koor, maar meestal deze pagina’s zijn bijna altijd gericht op een landelijk publiek. Je weet dus van te voren dat 98% van die groepsleden niet geïnteresseerd is in jouw concertaankondiging. Het is schieten hagel.
30 Regionale focusgroepen voor koren op Facebook
Daarom heeft Stichting Amateurkoor onlangs 30 Facebook groepen heeft gelanceerd met een regionale focus. Gewoon om koorzangers, besturen en dirigenten een platform te bieden die wél gericht is op een haalbare doelgroep. In 3 weken tijd hebben zich er al meer dan 1.500 koorzangers op aangemeld. Natuurlijk, verdeeld over heel Nederland, maar het toont zeker de behoefte aan regionale communicatie op sociale media. Op de grootste groep, Koren in Het Gooi met een ledenaantal van maar liefst 171 directe belangstellenden, wordt dan ook al actief koorinformatie uitgewisseld!
Stichting Amateurkoor zoekt continu naar manieren om voor en door koren op lokaal en regionaal niveau een beter draagvlak te ontwikkelen. En social media zijn daarvoor in deze tijd een onmisbaar middel om te communiceren. Maar wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in social media op dit moment? Cultuurmarketing zet de 5 relevante social media trends voor de cultuursector op een rijtje die ook voor koorverenigingen van belang zijn om te weten:
5 social media trends voor de cultuursector
1. Contentmarketing is here to stay
De afgelopen jaren is contentmarketing sterk in opkomst. Bij contentmarketing draait het om het bieden van relevante en waardevolle inhoud. Dit met het doel om de doelgroep aan je te binden, waarna deze uiteindelijk ook tot conversie (zoals het kopen van een ticket) over zal gaan. Een mediamerk als VICE past dit bijvoorbeeld goed toe en ziet de bezoekersaantallen en engagement daardoor sterk stijgen.
Storytelling, het vertellen van het inhoudelijke verhaal van je organisatie of culturele product, gaat hand in hand met contentmarketing. Dit gegeven kunnen culturele instellingen goed toepassen, cultuur draait immers om het vertellen van verhalen. Om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je verhaal of boodschap leren kennen, moet je zorgen dat je content tastbaar is en dat je doelgroep die content wil én kan delen. Zo bereik je niet alleen je eigen volgers, maar, ook hun vrienden.
Social media zijn perfecte kanalen voor het vertellen van deze verhalen. Bij contentmarketing via social media is het goed mogelijk om je verhaal op te breken in kleine stukken. Niet alleen Facebook is geschikt voor storytelling. Via Instagram en Pinterest kan je je verhaal op een visuele manier overbrengen. Het ene medium sluit het andere niet uit, ze vullen elkaar aan doordat ze allemaal andere unieke eigenschappen hebben. Ook bereik je via social media direct de juiste doelgroep: je volgers zijn immers al geïnteresseerd in jouw organisatie of product.
2. Visuele content is booming
Visuele content zoals foto’s en video’s domineren het social medialandschap. En dat is niet gek, want posts met visuele content wordt tot wel 94% meer bekeken. Deze berichten worden ook vaker gedeeld, video’s worden tot wel 12 keer vaker gedeeld dan tekstberichten. Een filmpje plaatsen, mits het relevante en aansprekende informatie bevat, kan dus een positief effect hebben op het bereik van je organisatie.
Facebook speelt filmpjes in het nieuwsoverzicht op je tijdlijn tegenwoordig automatisch af. Een handige zet, want uit onderzoek van Facebook zelf blijkt dat automatisch afgespeelde video’s 10% vaker worden bekeken, geliked, gedeeld of voorzien van commentaar. Kortom: visuele content zorgt voor fors meer engagement.
3. Toename in betaalde advertenties
Een gemiddelde Facebook-post van een bekend merk bereikt maar 2% van zijn publiek. Dit komt door de edgerank, een filter van Facebook om iedere gebruiker nieuws te bieden dat voor hem of haar relevant is. Een laag organisch bereik kan aanleiding vormen voor het plaatsen van betaalde online advertenties. Als je er als marketeer zeker van wilt zijn dat je content de doelgroep bereikt, is betalen inmiddels bijna onontkoombaar.
Uit onderzoek van Invesp blijkt dat ruim 90% van de marketeers betaalt voor advertenties op Facebook. LinkedIn staat op nummer twee en Twitter staat op de derde plek als het gaat om de meest gebruikte social media om op te adverteren. Ook Instagram heeft inmiddels opties om te adverteren, onder andere door middel van foto’s en filmpjes van maximaal 30 seconden.
4. Meer aandacht voor Snapchat, Instagram en Pinterest
Video’s en afbeeldingen worden niet alleen op Facebook en YouTube geplaatst. Sterk groeiende sociale media die draaien om visuele content, zoals Instagram, Pinterest en Snapchat, nemen sterk in populariteit toe. Van al deze drie platforms een voorbeeld hoe culturele organisaties zich hierop profileren:
Museum razend populair op Snapchat
Snapchat is het medium dat de laatste tijd aan populariteit toeneemt, waarmee foto’s en filmpjes enkele seconden kunnen worden bekeken en daarna direct verdwijnen. De gebruikers van dit platform zijn in vergelijking met andere social media jong: de gemiddelde leeftijd ligt tussen de 13 en 34 jaar. Sinds kort zijn ook bedrijven actief op Snapchat.
Aandacht vragen via foto’s op Instagram
Instagram, een medium dat draait om het uploaden, taggen en delen van foto’s en video’s, is erg populair onder jongeren onder de twintig jaar. Via Instagram kun je gemakkelijk je ‘community culture’ tonen: zo laat je zien waar jouw bedrijf voor staat. Maar je kan ook visuele content posten om aandacht te genereren voor een evenement.
Pinterest: jouw organisatie zichtbaar door pins en clicks
Pinterest draait simpel gezegd om het selecteren van je eigen afbeeldingen, die je vervolgens op je eigen prikbord kunt hangen (pinnen). Dit leidt automatisch tot veel clicks – een pin wordt veel vaker opnieuw gepind dan een tweet wordt geretweet. En een pin blijft veel langer zichtbaar dan bijvoorbeeld een post op Facebook. Pinterest levert dus een relatief groot bereik op.
Pinterest heeft volgens Newcom Research & Consultancy 1,6 miljoen gebruikers in Nederland, wat nog niet zo veel is in verhouding tot Facebook (9,4 miljoen) en Instagram (3,8 miljoen). Maar het wint wel aan populariteit – het afgelopen jaar is het aantal gebruikers in Nederland verdubbeld.
Kortom: gebruik verschillende (nieuwe) sociale media om verschillende doelgroepen te bedienen. Post bijvoorbeeld content op Facebook en een aangepaste versie voor de jongere generatie op Snapchat of Instagram.
5. Aankopen via telefoon
Steeds meer sociale media komen met een koopknop: een knop waarmee direct vanuit de website of app een aankoop gedaan kan worden. Facebook heeft al een tijdje zo’n knop in gebruik en sinds september gebruiken Twitter, Instagram en Pinterest deze functie ook in Nederland. Op deze manier bied je het publiek een ander kanaal om bijvoorbeeld een ticket te kopen. En het moedigt spontane aankoop aan. Gezien de knop pas recent geïntroduceerd is en de implementatie nog nadelen met zich meebrengt, is het gebruik nog niet hoog. Maar dit gaat de komende jaren waarschijnlijk wel groeien.
Bron: Cultuurmarketing